Secties
Klein, middelgroot en groter...
De kleintjes
Deze periode wordt sensorisch genoemd. Het fundamentele doel is het ontwaken van de 5 zintuigen:
​
• door aanraking door boeken en spelletjes met verschillende texturen aan te bieden, zodat het kind alle informatie over de temperatuur, vorm en textuur van het object kan ontdekken;
​
• door middel van visie door objecten van verschillende vormen en kleuren te presenteren;
• door te horen via muzikaal ontwaken door zachte liedjes aan te bieden, rammelaars met verschillende geluiden,
die deelneemt aan de formalisering van het denken;
​
• via reukzin door het kind vertrouwd te maken met de eerste geuren die hem omringen;
​
• op smaak door hem de 4 primaire geuren te laten ontdekken (zoet, zout, zuur en bitter).
​
Onze rol is het ontwikkelen en behouden van het zintuiglijke kapitaal van het kind.
de middelen
Het kind floreert alleen in de psychische zekerheid van de banden die hij beetje bij beetje smeedt met degene die hem en de andere kinderen verwelkomt. Zo'n veilige band is niet alleen essentieel voor het onmiddellijke welzijn van de kleine, maar ook voor het langzame proces van individuatie.
Het stelt het kind in staat zich steeds meer bewust te worden van zichzelf en van de ander. Consistentie in de manier waarop dingen worden gedaan, zal zowel het kind als zijn ouders meer veiligheid bieden, omdat het hem de herkenningspunten kan garanderen die voor hen bekend zijn.
De grootste
We bereiden samen met het kind en zijn ouders het einde van de opvang in de crèche voor wanneer het vertrek naar school wordt aangekondigd.
Op het juiste moment beginnen de kinderverzorgsters zijn vertrek met het kind te bespreken. De scheiding, de overgang naar school worden benaderd met behulp van verhalen, liedjes, knutselwerkjes...
​
Al deze middelen stellen de kinderverzorgster in staat om te praten over het vertrek, om woorden te geven aan deze belangrijke fase in het leven van het kind en zijn ouders.
Onze reflecties en training voor de realisatie van onze psycho-educatieve principes werden geleid:
• door de werken van Maria Montessori
• door de concepten van de educatieve en preventieve psychomotorische praktijk van Bernard Aucouturier
​
De motor van onze pedagogiek is observatie en welwillendheid. Als gevolg hiervan ligt de juiste plaats van de volwassene
ergens tussen opname en beschikbaarheid. De volwassene moet daarom kant-en-klare ideeën opgeven en leren
te observeren met geduld, vertrouwen en nederigheid.
​
We hechten ook veel belang aan het waarborgen van de continuïteit van het kind in zijn opvang.
dagelijks door het managementteam te ondersteunen.
Contact Formulier
Openingstijden
maandag vrijdag
7.30 - 18.00
bezoeken
maandag vrijdag
Alleen op afspraak
Adres
Chaussée de Mons 990
1070 Anderlecht
Metro Bizet